راز عدد 7
يک بار ديگر متن ايميل را خواندم و در حالي که به صفحه ي مانيتور خيره ماند بودم با سختي آب دهانم را قورت دادم و عينکم را جابجا کردم.آرام آرام دستم از روي ماوس به روي ميز لغزيد و با چهار انگشت به حالتي عصبي روي ميز شروع به ضرب گرفتن کرد.
تا اسم هواپيما مي آمد براي همه ي دوستان و فاميل، نام هواپيما مساوي است با نام من! انگار در فرهنگ آکسفورد جلوي نام "هواپيما" نوشته اند: برو از علي بپرس! مثل آن بنده ي خدا که ساعت يازده و نيم شب زنگ زد و در مورد قدرت موتور ميگ 25 از من سوال مي پرسيد! و حالا اين علي آقا در يک سوال هواپيمايي مانده بود!
"چرا در نامگذاري هواپيماهاي کارخانه ي بويينگ "Boeing" از دو عدد 7 استفاده مي شود." جهت استحضار آن دسته از دوستان که شايد اين نام گذاري در ذهنشان نباشد عرض کنم که کارخانه ي معظم بويينگ مدلهاي هواپيماهاي مسافربري اش را با نامهايي نظير 707، 727، 747 و امثالهم معرفي مي کند.
هر چقدر به مغزم فشار آوردم و مجلات و کتابها را زير و رو کردم نتيجه اي نداشت. دست آخرهم مجبور شدم، دست از پا درازتر، پرچم سفيد را به نشانه ي تسليم بالا ببرم و به آن دوست پاسخ بدهم که: "نمي دانم! لطفاً اگر جواب را مي داني به من هم بگو."
ايشان هم البته نامردي نکرد و بعد از کلي ناز و غمزه، بالاخره فرمودند: "دليلش اين است که همسر طراح هواپيماهاي بويينگ در روز 7 از ماه 7 به دنيا آمده بود و آقاي طراح براي بيان علاقه اش به همسرش سري هواپيماهاي مسافري بويينگ را با کد 7-7 نامگذاري مي کند."
تا جايي که سواد مهندسي من قد مي داد بسيار بعيد بود که يک شرکت عريض و طويل چنين پشتوانه اي براي نام هواپيماهاي خود داشته باشد مضافاً اينکه معمولاً طراحي هواپيما کار يک تيم است نه يک نفر و معمولاً نامگذاري آن هم به دليل حساسيتهاي موجود منوط به اظهار نظر چندين نفر است. اما چه مي شد کرد. من که پاسخ مناسبي نداشتم بنابراين اين جواب را به عنوان گزينه ي درست در ذهن داشتم اما هميشه با ديده ي شک به آن نگاه مي کردم.
کشف رمز
اين سيستم نامگذاري بويينگ يکي از جالبترين برند هاي محصول "brand" در جهان است. پس از خاتمه ي جنگ جهاني دوم، شرکت بويينگ که در زمان جنگ در ساخت بمب افکنهاي بزرگ و دوربرد تخصص يافته بود با چالش بزرگي مواجه شد: ديگر تقاضايي براي بمب افکن نبود!
ويليام الن "William Allen" مدير عامل وقت بويينگ، تصميم مي گيرد فعاليتهاي شرکت را گسترش دهد و از يک توليد کننده ي صرف محصولات نظامي خارج شود. براي راحتي کار، هر يک از بخشهاي شرکت با يک کد مشخص شدند تا کار بررسي گزارشها راحت تر باشد.
واحدهاي ايجاد شده در بويينگ عبارت بودند از: توليد هواپيماهاي مرسوم با موتور ملخي (کد 300 و 400)، موتورهاي جت (کد 500)، موشک (کد 600) و هواپيماهاي مسافربري با موتور جت (کد 700).
بويينگ در حال طراحي يک تانکر سوخترسان براي نيروي هوايي بود و به دليل کمبود بودجه تصميم مي گيرد با يک تير دو نشان بزند: اين تانکر را به يک هواپيماي مسافربري نيز تبديل کند.
به اين ترتيب، اولين هواپيماي مسافربري بويينگ با موتور جت به دنيا مي آيد. طبق رعايت کد پروژه ها، اين هواپيما بايد بويينگ 700 نام مي گرفت. اما واحد بازاريابي بويينگ اين نام را چندان مناسب هواپيما تشخيص نمي دهد. بويينگ در ذکر عدد 7 به عنوان آخرين رقم در کد هواپيماهايش يد طولايي داشت: بمب افکنهاي "B-17" و "B-47" از معروفترين آنها هستند. براي زيباتر شدن نام، با رعايت سنت ذکر عدد 7 در انتهاي نام هواپيما، واحد بازاريابي بويينگ براي نخستين هواپيماي مسافربري جت بويينگ کد 707 را پيشنهاد مي دهد که به تصويب مي رسد. هواپيماي تانکر نظامي بر اساس اين کد گذاري با کد 717 مشخص مي شود. اما بعداً نام آن به "KC-135" تغيير مي کند.
با اين تغيير نام، واحد بازاريابي بويينگ اعلام مي کند تمامي هواپيماهاي مسافربري بايد با يک کد سه رقمي نامگذاري شوند. دو عدد ابتدايي و انتهايي بايد عدد 7 باشد و عدد مياني براي مدل جديد يک رقم اضافه شود. يعني يکي از معروف ترين برندهاي جهان فقط به خاطر زيبايي و جذابيت تکرار دو عدد 7 شکل گرفت بدون آنکه دليل ديگري داشته باشد! البته از تاثير جادويي عدد 7 در اين انتخاب نبايد غافل شد. 7 سمبل هفت آسمان است و همواره ديدن عدد 7 افکاري در مورد آسمان و پرواز را به ذهن مي آورد.
حالا حتماً مي پرسيد اين جواب را از کجا گير آورده اي که با اين اطمينان آن را در وبلاگ گذاشته اي؟ جوابش اين است: "از سايت اينترنتي خود کارخانه ي بويينگ!" و آدرسش را هم در بخش مراجع درج کرده ام.
معرفي خانواده ي بويينگ
بويينگ 707: ساخت اواخر دهه ي 50 ميلادي که امروز در جهان فقط داراي کاربردهاي نظامي يا باري است اما هنوز هم در ايران به جابجايي مسافر مشغول است. آواکس "AWACS" معروف آمريکايي هم چيزي نيست مگر بويينگ 707 مجهز شده به رادارهاي مخصوص.


بويينگ 727: ساخت دهه ي 60 ميلادي. پرفروش ترين هواپيماي مسافربري تاريخ هوانوردي پس از بويينگ 737 و اولين مدل هواپيماي مسافربري که انواع آن در روز پنجم دسامبر 1977 (5 آذر) به رکورد جابجايي يک ميليارد مسافر دست
يافتند.
بويينگ 737: پرفروش ترين و ايمن ترين هواپيماي مسافربري تاريخ هوانوردي. در دوران جنگ، در حمله ي نيروي هوايي عراق به فرودگاه شيراز يک فروند بويينگ 737 ايران اير نابود شد.بويينگ مدعي است در هر ثانيه، 1250 بويينگ 737 در
سراسر جهان در پرواز هستند.
بويينگ 747: معروف به ملکه ي آسمانها. با قابليت حمل 360 تا 400 مسافر. با ورود 747، قيمت بليطهاي مسافرت هوايي شکسته شد و افراد با سطح درآمد متوسط-پايين نيز قادر به سفر با هواپيما شدند.
بويينگ 757: به عنوان جايگزين بويينگ 727 و با نيم نگاهي براي رقابت با ارباس "Airbus"طراحي شد اما به اندازه ي مدلهاي ديگر بويينگ محبوب نشد. به دليل نقش آن در حمله ي انتحاري يازدهم سپتامبر به ساختمان وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون "Pentagon"، معروف شده است.

بويينگ 767: حمله ي يازدهم سپتامبر به برجهاي دوقلوي نيويورک با اين نوع هواپيما انجام شد.اين هواپيما براي رقابت با محصولات ارباس طراحي شد.
بويينگ 777: صرفه جويي بالا در سوخت مصرفي و رکورد دار پرواز بدون توقف 22 ساعته بين هنگ کنگ و لندن. داراي صفر تا صد کمتر از 6 ثانيه! اين هواپيما دوربردترين هواپيماي مسافربري جهان است و براي رقابت با محصولات ارباس طراحي شد.

بويينگ 787: آخرين ساخته ي بويينگ که هنوز به مشتريان تحويل داده نشده. بويينگ مدعي است اين هواپيما انقلابي در صرفه جويي سوخت به پا خواهد کرد.
خاتمه ي کلام
در مورد نقش و اهميت بانوان در تاريخ و پيشرفتهاي بشري سخن بسيار است و معروف است که "پشتيبان هر مرد موفق يک زن است". شايد اين جمله در بسياري از موضوعات صحت داشته باشد اما امروز، روز 7 از ماه 7، اینجانب اعلام می نمایم براي نام 7-7 بويينگ، اين ادعا صحت ندارد!

واژه نامه
AWACS: Airborne Warning And Control System: سيستم کنترل و اخطار هوابرد
Bomber:بمب افکن
Passenger Jet, Airliner, Commercial Airplane: در فارسي به همه ي اين لغتها مي گوييم هواپيماي مسافربري اما در انگليسي تفاوت مختصري با يکديگر دارند.
مراجع
y/i_history.html
*http://www.boeing.com/commercial
*http://www.boeing.com/companyoffices/gallery/images/comme
rcial